De bereikbaarheid van het toekomstige Feyenoord City blijft een knelpunt. ‘Dit college wil dat bezoekers met de fiets en het openbaar vervoer naar het stadion komen, maar sluit de ogen voor het feit dat veel supporters ook in de toekomst nog met de auto zullen en zelfs móeten komen. Dat is vragen om problemen,’ zegt VVD-raadslid Jan-Willem Verheij.
De Rotterdamse VVD vindt dat maatregelen moeten worden genomen om de bereikbaarheid te verbeteren en om te voorkomen dat omliggende wijken dichtslibben. 2.500 extra parkeerplekken, een snelle tramverbinding en een metrolijn op Zuid behoren volgens de liberalen tot de oplossingen.
Volgens de plannen zullen er 18.000 extra zitplekken bij komen in het nieuwe stadion van Feyenoord. ‘De mobiliteit moet aan de voorkant goed geregeld worden. Bouw daarom 2.500 extra parkeerplekken op de P&R Beverwaard en zorg dat supporters van daar vaak en snel met de tram naar het stadion kunnen komen. We moeten geen stadion bouwen en achteraf pas nadenken over de manier waarop dat de supporters het stadion moeten bereiken. Dat is wat de VVD betreft de omgekeerde wereld. We zouden nu moeten beslissen waar de nieuwe metroverbinding op Zuid komt te liggen zodat er werk van kan worden gemaakt,’ aldus Verheij.
Naast de problematiek rondom de mobiliteit blijft de benodigde gebiedsontwikkeling rondom het stadion onzeker. Verheij: ‘Het college biedt onvoldoende zekerheid over de nieuwe leisurestrip en woningbouw, en neemt risico’s met de invulling van de Kuip.’ De VVD zegt Ja tegen het totale gebiedsplan maar alleen als het hele plan wordt uitgevoerd. ‘We willen niet dat er over een paar jaar een nieuw stadion staat en dat de herontwikkeling van de Kuip en de bouw van de rest van Feyenoord City niet van de grond komt. Dat is een té groot risico voor de investeringen van de gemeente met 137 miljoen euro belastinggeld in dit plan.’